ארוחת שבועות: מנת קינוח מוס שוקולד וקציפה לבנה – נליס

4 תגובות

תמונה של המנה מוכנה בשורה מהצד

המנה הבאה מקנחת את הפקת ארוחת החג המשותפת שלי עם נגה סדן מהבלוג "חמש שקל" ומסכמת את ההארוחה שהצגנו לפניכם בפוסטים האחרונים: סלט עגבניות שרי ומוצרלה, שבלולי פיצה, לחם שום, ספגטי נפוליטנה, פשטידת פיטריות . בדרך כלל שאני מפתחת מתכון זה קורה כי החלטתי להכין מנה וכשאני עוברת על המרכיבים אני מגלה שמחציתם אין לי ואז אני מחליטה ששום דבר לא יעצור אותי ואני אמציא את המנה הזו מחדש. פרט שולי אם אין לי חצי מהמרכיבים. המנת קינוח הבאה היא המנה בה' הידיעה. היא פותחה אחרי שיום אחד רציתי להכין מוס שוקולד וגילית שאין לי שום דבר מהמצרכים הנדרשים למעט שוקולד וביצים. קשה להאמין שהמוס היה מורכב משני מרכיבים בלבד. מאז פיתחתי את המתכון והחלטתי שנהפוך אותו למוס שוקולד עם קציפה לבנה. בעיני המנה הזו מיוחדת כי אחרי שהכנו אותה אני ונגה יחדיו היא בעצם הייתה נראית לי כמו ההשתקפות של שתינו, בחיים אחרים לא היינו נפגשות, ולא חושבת שמישהו היה מהמר ומשלב בינינו, אבל יש משפט בסרט שאני ממש אוהבת שנאמר: "גם אם לא היינו נפגשים לעולם, אני בטוח שהיית חסרה לי" וככה אני מרגישה כלפי נגה. כמו השילוב בינינו מבחינת צבעים ואישיות כך גם המנה הזו והחלטתי לקרוא לה קינוח נליס – NLIS על שם שתינו (נו בא לי להרגיש רושפלד לרגע..)
זמן הכנה למתחילים (פעם ראשונה שמכינים): 45 דקות
זמן הכנה למתקדמים (התנסו בהכנת המנה מספר פעמים): 25 דקות
זמן המתנה במקרר: שעתיים ומעלה
כמות מתקבלת: 6 מנות קינוח בכוסיות הגשה
כלים:
סיר עם מים
סיר קטן לשוקולד
מיקסר עם קערה להקצפה
6 כוסיות הגשה
מרכיבים:
למוס שוקולד:
200 גרם שוקולד מריר
2 ביצים בטמפרטורת החדר
3 כפות סוכר
לקציפה הלבנה:
1 מיכל שמנת מתוקה
100 גרם שוקולד לבן

תמונה של המרכיבים לפני העבודה
אופן ההכנה:
מרתיחים מים בסיר עבור הבן מארי. בן מארי אמבט מרים (מצרפתית – Bain-marie, "(סיר) בן מארי") הוא קערה, לרוב עשויה מנירוסטה, או סיר קטן, המונח בסיר גדול ובו מים רותחים ומשמש להתכתמרכיבים, בעיקר לצורך אפייה (לרוב של קינוחים). בשיטת התכה זו משתמשים להכנת רטבים והתכת שוקולד וחמאה. היתרון שבהתכת חומרים בסיר בן מארי הוא שחום המים מתיך את החומרים. נקודת הרתיחה של המים נמוכה יחסית והחום מועבר דרכם אל הכלי שבו מותכים החומרים באיטיות, בניגוד להתכה בסיר על אש ישירה שעשויה לשרוף את המרכיבים. היתרון בולט כאשר יש צורך לשלב ביצים במתכון. מעל אש ישירה הביצים יקרשו, ואילו באמבט מרים הביצים יתחממו לאט יותר וישולבו בתוך העיסה באופן אחיד. מקור השיטה הינו באלכימיה, שבה היה צורך בחימום איטי של נוזלים והמסת אבקות שונות. המצאת השיטה מיוחסת למרים היהודיה – אלכימאית מן העת העתיקה.

סיר עם מים רתוחים

שוברים את ה – 100 גרם שוקולד לבן לקוביות, מילה מעצלנית לעצלנים: אל תתעצלו ותשימו את השוקולד בשלמות, זה ייאריך לכם את זמן ההמסה והמטרה היא לקצר תהליכים. 

שוברים שוקולד לבן

ממיסים 100 גרם שוקולד לבן עם חצי קופסא של שמנת מתוקה בבן מארי (שכל אחד יקח עכשיו את הדחפים האימפולסיבים שלו לטעום מהגנאש ואז שוב לטעום מהגנאש ואז לשאול את עצמכם איך קרה ולא נשאר כלום. פשוט תתאפקו!)

מוסיפים שמנת מתוקה לשוקולדשמים על האש ומביאים להמסה מלאה של השוקולד הלבן והשמנת. ת'אמת שוקולד לבן אינו נחשב לשוקולד ואי לכך נחשב כקשה לעבודה, מאחר שחמאת-הקקאו נמסה ומתפצלת משאר המרכיבים; במקרים כאלה הופכת החמאה לתרכובת שומנית נפרדת. ניתן לתחלב מחדש את חמאת הקקאו שנמסה באמצעות המסת מעט שוקולד או חמאה וערבובו בתרכובת השומנית. חמאת הקקאו מתפצלת גם כששופכים על השוקולד מים, אז הוא הופך גושי ומחוספס. גם במקרה זה ניתן לשחזר את השוקולד באותה דרך. כל הבילבול מוח היה כדי להגיד לכם: לכן מאד נוח להמיס שוקולד לבן עם שמנת. שמים את הבן מארי בסיר

לאחר שהגנאש נמס מעבירים לקערה להקפאה במקפיא. אנחנו חייבים שהגנאש יהיה כמה שיותר קר כדי שנוכל להקציף אותו עם ההחצי קופסא של השמנת המתוקה שנשאר לנו. את האש ועליה הסיר של המים החמים לא מכבים וממשיכים להשאיר דלוק כדי שנשתמש בו תכף לשוקולד המריר. 

שמים את השוקולד המומס בקערה
לתוך אותו סיר (אין צורך לשטוף עצלנות, עצלנות, עצלנות) אנחנו שוברים 200 גרם שוקולד מריר. לבחירתכם שוקולד מריר: פרווה, 50% מוצקי קקאו ומעלה. למשקיענים: שוקולד מריר 85% מוצקי קקאו מפיקה קינוח משובח ביותר. 

שוברים את השוקולד המריר

ממיסים את השוקולד מריר מעל המים הרותחים ששימשו אותנו בשוקולד הלבן. בבקשה מכל המשתמשי מיקרוגל לעשות מאמץ ולעבוד עם בן מארי. 

ממיסים את השוקולד מעל הסיר
לאחר שזה נמס משאירים אותו להתקרר כשמערבבים כל הזמן כדי לזרז את הקירור. בינתים במיקסר מקציפים 2 ביצים בטמפרטורת החדר עם 2 כפות סוכר (הסוכר אינו הכרחי והמנה מתוקה גם ללא הסוכר).

קולאז של הביצים מוקצפות
כשביצים מוקצפות היטב להוסיף את השוקולד המריר שבינתיים התקרר במזיגה איטית.

מזיגה איטית של השוקולד
מכינים כוסיות הגשה, פונים אלי בענין כוסיות ההגשה: כוסיות הגשה ניתן להשיג בשפע בחנויות חד פעמיות, או לקנות מזכוכית לשימוש חוזר. המלצה אין מה להגיש את הקינוח הזה בכוס לא שקופה כי זה הוואו של המנה. 

מסדרים את הכוסיות למזיגה

מוזגים את המוס של השוקולד לכוסיות, למי שנוח אפשר באמצעות כף או באמצעות שקית זילוף. לתוצאה נקייה ואסתאטית אנו ממליצות על שקית זילוף. 

מוזגים את המוס כמו שצריך לכוסיות
מכניסים למקפיא שבינתיים יקבלו מכת קור. למי שרוצה אפשר להשאיר את המנה ככה רק עם המוס שוקולד מריר ולהגיש כך (כמובן שלא נסרב לכל מיני פינוקים מעל כמו: כדורי גלידה וניל, גליליות, כדורי שוקולד, פררו רורשה וכד'). הצעת הגשה נוספת: לאפות את המוס בכלים המיועדים לאפייה בתנור – לאפות בחום של 170 מעלות בתנור שחומם מראש, למשך 15 דקות ולהשאיר את המנה להתקרר בחוץ למשך 4 שעות, יתקבל מוס אפוי.  

המוס במקפיא
בזמן שהכוסיות עם השוקולד במקפיא אנחנו מוציאים את הגנאש שוקולד לבן וחצי קופסא של קצפת לקערת הקצפה.

שמים את הקצפת עם הגנאש
מתחילים להקציף למשך 5 דקות לאחריה מתקבל קצף יציב.

קצף גנאש יציב לבן
מכניסים את הגנאש המוקצף לתוך שקית זילוף

נגה והשקית זילוף

מתחילים להזליף כוסית כוסית

קולאז של הקציפה בתוך הכוסיות

מתקבלת מנה יפיפה המורכבת משוקולד שחור ולבן מנת הנליס שלנו מוכנה להגשה

המוס עם הקציפה בלי השוקולד מגורד

אחרי שסיימנו להכין את המנה נגה אמרה לי: "בואי נשדרג את המנה, בואי נגרד גם שוקולד מעל.." מעולם לא היה רגע שהמושג קלוריה איבד מערכו כמו הרגע הזה, אז אנחנו מגישות לכם גם את השידרוג האולטימטיבי: מגרדים שוקולד מריר קר מאוד בתוך מגש כדי לפזר כתוספת על הקינוח

מגרדים את השוקולד

כדי שהשוקולד יהיה קר כדי שיהיה לכם נוח לעבוד עם המנה

מפזרות שוקולד מגורד על הקציפה

הקינוח שלנו נכנס למקרר לזמן המתנה של שעתיים ומעלה. ניתן לקצר תהליכים ולהכניס למקפיא ל – 45 דקות אם זה ממש דחוף לכם אבל ההמלצה היא להימנע מכך

הקינוח מקרוב

דוגמנית: נגה סדן
צילום: יואב פיצרסקי
מי זו נגה ?
נגה היא הפנים והקול הכתוב שמאחורי הבלוג (השווה) חמש שקל.
כפוגשים אותה במציאות לא מאמינים כמה היא יפה, כשמסתכלים עליה חושבים שהחסידה טעתה בדרך והורידה אותה פה ולא בשבדיה
יש לה חיוך ממיס, סטייל מלא שיק וחן.
ואין לתאר כמה היא מקסימה וכובשת.

נגה עם הקינוח בפיקניקרוצים לדעת מאיפה הבגדים המגניבים שנגה לובשת בהכנת המנה? מאיפה המכנסים השיקיות? איך נגה תפרה בעצמה! כן בעצמה את החולצה? הכל ב"ספיישל שבועות #5"
מי זה יואב?
יואב הוא הצלם שעשה עבודת חסד במשך 6 שעות לאורך כל הצילומים
מוכשר, מגניב וכמובן מקסים, חבל שיש ממנו רק עותק אחד בקיצור מושלם!

מחבר: Miss Pudding

מיס פודינג עדין שותה ויטמינצ'יק, אוכלת כל יום דני וניל ועוד כמה דברים שאף אחד לא אוכל, חושבת (יותר נכון בטוחה) שכל אחד צריך לתלות בבית תמונה של בן גוריון (אין על האיש הקטן הזה!) בטוחה שקניות עושות טוב לנשמה, למנהל הבנק ולעור הפנים וזה מה שחשוב בסופו של דבר, מאמינה שאין כמו פיתוח העל - מוצר המופת האגדי - אקונומיקה, ושצריך להפוך את שבועות לחג של שבוע חגיגות. זה אני על רגל אחת

4 מחשבות על “ארוחת שבועות: מנת קינוח מוס שוקולד וקציפה לבנה – נליס

  1. יו, עכשיו לגמרי אנחנו קובעות דייט בקיץ!!
    אני אביא מרכיבים אסייתים, את תכיני לי אוכל, קבענו?

  2. נראה טעים בטירוף, ומאוד אהבתי את העיצוב החדש בראש הבלוג, מקסים.

  3. נראה מאוד מרשים,היתי רוצה להכין זאת על תהרת הפרווה-תכלי בבקשה להמיר את המצרכים לפרווה?

כתיבת תגובה